NYT
Fin lille billedbog med en enkel lille historie og pointe
Kloge tanker i klare, runde former
Ingen andre minder om Oscar K. og Dorte Karrebæk - de er helt og aldeles sig selv. I øvrigt er de også i en klasse helt for sig selv.
Oscar K. og Dorte Karrebæk taler med Søren Vinterberg om KNOKKELMANDENS CIRKUS på Bogforum.
Dorte Karrebæk nominated to the Astrid Lindgren Memorial Award 2015
6 stjerner til Knokkelmandens Cirkus!
Biblia Pauperum Nova er en hektisk spirrevip på hundrede spillevende sider, der i en moderne tone appellerer til refleksion over menneskelivet og religionens væsen
Det er ikke første gang Oscar K. og Dorte Karrebæk bearbejder vores indgroede forestillinger om hvad en billedbog er, hvad den skal rumme eller hvordan den skal se ud – og i sidste ende diskuterer hvad børnelitteratur også er. Med knokkelmandens Cirk
ENESTÅENDE, HELSTØBT SKABERVÆRK – Oscar K., Dorte Karrebæk og Høst & Søn har skabt et værk, der lever, ånder og eksisterer i sin provokerende egenart
Vi ser flere og flere eksperimenterende billedbøger, men der er ingen som kommer i nærheden af denne bogs niveau. Her bliver billedbogsgenren virkelig udfordret og resultatet er fabelagtigt.
Mærkelig billedbog er absurd for børn 'Knokkelmandens cirkus' af Oscar K. og Dorte Karrebæk appellerer til fantasien.
Hvis du har 500 kr. at bruge på bøger hele året, så er det den her du skal købe.
SKØN OG MÆRKELIG – FEM STJERNER TIL KNOKKELMANDENS CIRCUS I EKSTRA BLADET
En interaktiv billedbog, der får en iPad til at ønske, at den også var lavet af papir!
IDIOT!
Nu er det nok, stok!
Lektørudtalelse: Nu er det nok, stok!
Gå pokker i vold med sokker fra Knold De små vrøvl kommer med storken i Peter Mouritzens strittende nonsensfortælling ’Nu er det nok, stok!’. Men vrøvlene bliver til tider så forvrøvlede, at de lukker sig om sig selv
Det mener Dagens Nyheter og Aftonbladet: Så här kan man läsa! Så här kan man recensera! Storverk för de små. Här är bilderböckerna som spränger ramarna.
KREATIVT VÆRKSTED PÅ HOVEDBIBLIOTEKET
Värme & humor för nybörjarläsare
En tosset, men interessant bog. Og den er vild!
UDDRAG AF SVENSKERNES REAKTION PÅ EN FANFAR FÖR BILDERBOKEN!
Träfsikker blandning - Allt skildras med en värme som ger fint djup åt humorn
Makkerparret Oscar K. og Dorte Karrebæk har gjort det igen - sammen har de skabt et lille finurligt kunstværk, som fascinerer og rører læseren
And the nominated candidates for THE ASTRID LINDGREN MEMORIAL AWARD 2014 are:
Modigere prosjekt skal man lete lenge etter: Her er en ny bibel for de fattige i ånden.
DONNA
Noe nytt for de fattige i ånden
DONNA
Endnu en skøn billedbog i vanlig høj kvalitet
Dorte Karrebæks festlige graphic novel ”Donna”, der serveres med et stort tegne- og bevægelsesmæssigt overskud, handler grundlæggende om skjulte talenter og om at kunne se dem.
Nordisk Råd lover oscaragtig prisuddeling
Dansk børnebibel er kandidat til Nordisk Råd-pris
Nordisk Råd nominerer Kim Fupz og Oscar K. til ny litteraturpris
DEN USYNLIGE DRENG - en perle i tekst og illustrationer
BIBLIA PAUPERUM NOVA ÅRETS BEDSTE BOGARBEJDE 2012 I KATEGORIEN SKØNLITTERATUR
Bogens store scoop er dog Dorte Karrebæks tegninger. Hvert opslag er et lille selvstændigt kunstværk – hvor børnebogsillustratoren lader sin indre Hieronimus Bosch få frit løb.
Om elefanter og andet hittegods
Økologisk negerdreng
Med snablen i glasset - FEM STJERNER!
Bruger elefanter solbriller?
Et brag af en børnebog - En på alle måder stor oplevelse
Et fint lille mesterværk om elefanter af to af de helt store i dansk børnelitteratur
Håndbog om elefanter er legende vuggesjov
Prisnomineret forfatterpar aflyser dommedag i nyfortolket Bibel
Lille håndbog for elefantelskere - et must i alle hjem med børn
Sælsom historie i et bizart kaninunivers
Prisbelønnet forfatter begejstrer så kaninørerne blafrer
Her er de nominerede til Politikens Litteraturpris 2012
Vorherre lurer i Dalgaards og Karrebæks billedbibel - Oscar K. og Dorte Karrebæk er nomineret til Politikens Litteraturpris 2012.
Dajli’ dam’, dajli’ dam’
Dorte Karrebæk modtager Dansk Boghåndværks pris for børne- og ungdomsbøger 2011
Dorte Karrebæk får livsvarig ydelse fra Statens Kunstfond
Nyfortolket Bibel er næsten ufejlbarlig - fem hjerter og én til Gud!
Dorte Karrebæk tegner, så det er en lyst
Inga sockrade piller i illustrerade klassiker - Den är inte för alla, men kanske just för dig?
Livets guddommelige teater
Bibelen som absurd teater
Fantastisk kættersk
Biblia Pauperum Nova. Fantastisk gendigtning. Intet mindre. Rablende og fremragende.
Det bliver simpelthen ikke mere genialt, når talen falder på litteratur til de yngste!
FORBU'T FOR BØRN - Sproget i alle tre bøger er godt, og der er mange finurlige intra- og intertekstuelle henvisninger, der kan fanges af både børn og voksne.
Flotte lektørudtalelser til tre nye bøger i serien FORBU'T FOR BØRN
Den store historie spilles, gennemhulles og afmonteres for at bryde frem på ny i ord og illustrationer - i ånd. Det er skævt og sjovt, dybt og alvorligt. Overrumplende og rigt.
Jeg har svært ved ikke at bladre bogen igennem igen og igen ...
Åndløs åndrighed
Jesus som teater - Nyt fødes af gammelt - 5 stjerner til Biblia pauperum
Idiot! er noget af det smukkeste og mest bevægende litteratur jeg nogensinde har læst
Hvilken herlig bastard
NYT FRA WARSZAWA
DR KULTURNYT fra Bogmessen
Bøger for børn er ikke for sarte sjæle
Nu har de slagit till igen med att drastiskt, mustigt och levande återberätta Shakespeares Hamlet och Voltaires Candide eller optimismen.
HØR UDDRAG AF LEJREN PÅ SVENSK
Hæng på, for guds skyld og for din egen. Den er et mageløst bekendtskab.
Alle fem bind fremragende
All heder åt Daidalos för dessa illustrerade och omarbetade versioner av Hamlet och Candide – det är en storslagen idé och en beundransvärd ambition
Det er en vidunderlig smuk bog om det at være anderledes
Nytolkad Candide bättre än Hamlet
Sällsynt fräck Hamlet
Chandlers Den store søvn. Både stemning og persontegning er på fornem vis bevaret i den bearbejdede version, der med tekst af Oscar K. og illustrationer af Dorte Karrebæk er udkommet i serien Illustreret Verdenslitteratur.
Flot arbejde på alle planer
En omskakande läsning!
Syret, sjovt og saftigt. Oscar K. når han er bedst.
Værket er fremragende genfortalt af Oscar K. og rigt illustreret af Dorte Karrebæk i en intens stil, som atmosfærisk sender vink til amerikanske Hopper og Lempickas art deco-stil
THE ASTRID LINDGREN AWARD 2012
DANMARK FLOT REPRÆSENTERET PÅ INTERNATIONAL ILLUSTRATORSEMINAR
"Sjaskcharmerende" og "knusdejlig"
Per Prik
MONA af Dorte Karrebæk
Liv, død og boller i karry Der er både par(adis)drømme og mere jordnære følelser på spil i to nye danske billedbøger, som med humor og poesi har fint fat i hverdags-livets såvel store som små udfordringer
Mona – en anderledes heltinde - Anmelderen giver fem ud af fem kamptegn
Graphic novel til kvinder vinder i det lange løb
Åh Mona, Mona, Mona! - 5 ud af seks stjerner i Berlingeren
Billedbogsforfatter: »Den her bog er vist ikke for børn«
LEJREN
Allvar dominerar när kritiker väljer årets bästa barn- och ungdomsböcker
WEEKENDAVISENS LITTERATURPRIS
Karsk, djærvt og folkeligt
ASTRID LINDGREN MEMORIAL AWARD 2011
Den bedste af alle verdener
IDIOT!. Första reaktionen: Vem ska läsa det här?
GODT DESIGN
MØD DORTE KARREBÆK I VITA PÅ P1 MANDAG den 14. juni kl. 11.30 og igen MANDAG den 21. juni kl. 11.30
Vårens mest intressanta bilderbok medvetet utmanande
Dorte Karrebæk: Den sorte bog – om de syv dødssynder
HØR INTERVIEW MED DORTE KARREBÆK OG OSCAR K. I SKØNLITTERATUR PÅ P1
Tale ved prisoverrækkelsen i Kunstrådets konkurrence ”Den illustrerede bog”.
Hur långt får man gå?
Hallå normal! Idiot anropar!
Djärv bilderbok om ett barn som inte faller inom normen Relaterat
Ett allkonstverk i stil med Hasse Alfredssons ”Den enfaldige mördaren”
100.000 TIL DORTE KARREBÆK OG OSCAR K.
"Poetisk, vild, svår, modig!"
Årets kulturgärning!
IDIOT! - Jag läser den med hän­förelse och förtvivlan. För den är gripande och skrämmande.
Børnebilledbogen - indblik og udsyn
Oscar K. och Dorte Karrebæk: ”Idiot!” - Litteraturrecension i Dagens Nyheter
Bøger man ikke kan komme uden om. De skal simpelthen købes.
SMUK OG OPLYSENDE BOG OM BØRNS BILLEDER - FEM STJERNER I POLITIKEN
Smukt og provokerende
BLØDE PAKKER FORBUDT! - Skønlitteratur på P1
Skæv, sjov og sørgelig historie om at vokse op med en nøgen mor og en far der engang var frihedskæmper
EN LETLÆSNINGSBOG SOM SAMFUNDSKRITISK!
HAMLET - flot, uhyggeligt og godt gennemført
MERE AF DEN SLAGS af Bent Rasmussen i Skolebiblioteket
Tale til BØFA-prisen 2009 - af Anne Christine Seidelin, formand for BØFA
Børnebibliotekarernes kulturpris 2009 til Dorte Karrebæk og Oscar K.
De bedste? Hvilke nulevende danske børnebogsforfattere kan betragtes som de bedste?
Et absolut must til hylden med højtlæsningsbøger
Hamlet - Suverænt af Oscar K & Dorte Karrebæk
FOR BØRN - Fem hjerter til SKOT i Politiken
Det her er en vigtig børnebog. Den er noget af det bedste, mest modige og anderledes jeg længe har set
Ny Hamlet er helstøbt og moderne Mangetydigheden er flot forankret i Oscar K.'s og Dorte Karrebæks yderst vitale nutidsgendigtning af Shakespeares 'Hamlet'
Dorte Karrebæk er ikke alene en strålende illustrator, hun er også en original forfatter
Humoristisk, udfordrende og forunderlig læsning i børnehøjde
Helstøbt succes, illustrationer og tekst går op i en højere enhed, hvilket også Shakespeare ville være enig i
Hamlet som autonom og Ofelia som Susanne Lana
KARREBÆK KAN - 5 stjerner i berlingeren
Hamlet i cowboydrenge og solbriller
Hamlet-illustrationer udstilles i Hillerød
Verdenslitteratur for folkeskoleelever
ILLUSTRERET VERDENSLITTERATUR
STIKKE AF OG PÅ
BARNBÖKER MED DÖD
ÅRETS BEDSTE BOGARBEJDE 2008
Internasjonale Ungdomsbiblioteket gratulerer!
FEM STJERNER TIL "IDIOT!" I FYNS STIFTSTIDENDE
Jeg græd, da jeg læste bogen
IDIOT! FÅR FEM STJERNER AF SEKS I BERLINGEREN
Smuk bog om det anderledes
Den sidste nadver på bænken sammen med en gråspurv er uforglemmelig.
IDIOT! - Jeg tror aldrig, jeg vil glemme den
MÅSKE ÅRETS BEDSTE OG SMUKKESTE BILLEDBOG
Børnelitteratur – orn’lig syg sjov
JESUS KAN (HELLER) IKKE FÅ ARMENE NED
"DEN SORTE BOG" til Korea
FROM ALL OF US TO ALL OF YOU
DERES HELT EGEN BOG
Hvorledes det gik til, at 3. klasse fra Vestre Skole i Svendborg, kom til bogmesse og blev en del af en kulturbegivenhed.
DE BEDSTE BØGER I 2008
DRENG PÅ VRANGEN - intens og nådesløs sprogtone
Lektørudtalelse "Du er så fuld af løgn, Otto!"
To garvede fortællere har skrevet eventyrlige skrøner
En herlig samling historier
Levende letlæst sprog understøttet af flotte finurlige illustrationer
KATTEN MED DE FIRFARVEDE POTER
SÅ ER DANISH LITERARY MAGAZIN PÅ NETTET
Danskere nomineret til kæmpepris
Sara Nørholm i Kristeligt Dagblad: Ualmindelig smuk i beskrivelsen af døden og det liv, det er godt at leve sammen med andre.
DET HER ER HALLDÓR
Politiken Opinion: GRÆNSER FOR GRU af Lise Garsdal
Drengesind, drengestreger og skæve smil. Vi kommer godt omkring i sindets og tilværelsens mange tonearter i en række nye danske billedbøger - 29. Juli 2008 - Af: Henning Mørch Sørensen
BERLINGSKE: ADIOS TIL DE TRE
MÅNEDENSS BEDSTE BØGER - WEEKENDAVISEN
RESULTATET ER FORMIDABELT!
Hurtige Henning Historier
Det er forbløffende, grænseoverskridende morsomt, indimellem morbidt, men altid skånselsløst barnligt.
SKINGRENDE SKØR OG SKÆV BØRNEBOG - KENNETH JACOBSEN BØYE i NORDJYSKE
FÆNOMENET K.
SEKS UD AF SEKS STJERNER til DE TRE NR. IV på KULTUNAUT
HENNING OG BURKAEN
HURTIGE HENNING HISTORIER
Tylsskørt og burka - Oplæsning. 1/2god, lidt ordinær prinsessebog af Iselin C. Hermann og helgod kryptisk børnebog af Oscar K.
Månedens SuperDuper Kauldborg bibliotek
Døden som drivkraft for kærlighed og vrede
HOTEL BLÅLYS - GODT GÅET!
NÆNSOM OG SMUK!
Døden kommer med børnebogen
Humoren skal jo have en årsag
GRÆNSERNE FLYTTES I TEKST OG TEGNING I NYE BØGER FOR BØRN
EN HJERTEVARM HISTORIE, DER GRIBER LÆSEREN
EN SYNGENDE BEDEMAND
EN SMUK OG SØRGMUNTER HISTORIE
BØRNENES BEDEMAND
UHYRET I SKOLETASKEN
STRÅLENDE, VELDREJET OG VELLYKKET SERIE
HERLIGT!
BØRNEBIBLIOTEKET- Bentes Læsetips oktober 2007
Lektørudtalelse - HOTEL BLÅLYS
The Astrid Lindgren Award 2008
Mordet på den tyrkiske grønthandler
Kassen fuld af synd - Dorte Karrebæk DEN SORTE BOG - OM DE SYV DØDSSYNDER
Anmeldelse i Folkeskolen
MODERNE DYREFABLER AD LIBITUM af Henning Mørch Sørensen, INFORMATION
RØVLUND VAR VED AT LAVE AFTENSMAD
Godt man er et menneske - af Mai Misfeldt - 6 stjerner af 6
Læs højt og bliv ved! af Torben Weinreich
BILLEDBRAG af Karin Sönsthagen - 5 stjerner af 6
Av, for sagomel / Hest & Hund
UDEN HUNDESNOR
Lektørudtalelse - DEN SORTE BOG
Lektørudtalelse - MARLOW 1
Ung detektiv på Vesterbro
Fra insektforskningen
Gø eller dø!
Detektiv på 13 - Oscar K. og Dorte Karrebæk PHILIP E. MARLOW - MORDET PÅ DEN TYRKISKE GRØNTHANDLER
Dorte Karrebæk deltager i Illustrators Exhibition i Bologna
Nominering
websiden er i øjeblikket under opdatering.
Læs højt og bliv ved! af Torben Weinreich
Fakta
Om kronikkens skribent:
Torben Weinreich er professor, 1998-2004 leder af Center for
Børnelitteratur og forfatter til en lang række bøger om børnelitteratur, bl.a. »Børnelitteratur - en grundbog« og »Historien om Børnelitteratur«, begge fra 2006.





Antallet af børn, som næsten aldrig læser i deres fritid, tredobles fra 9- til 15-års alderen.

—Torben Weinreich



Når børn når ti-års alderen, holder de voksne op med at læse højt for dem - både i hjemmet og i skolen. Herefter er der ikke mange børn, der læser bøger i deres fritid. Men forældrene kan gøre en forskel ved at læse højt. Kronikøren kommer her med tre forslag til bøger, der er egnet.

Det handler om børnebøger. Det foregår i Danmark. Og vi står med en kæde af paradokser. På den ene side udlåner danske skole- og folkebiblioteker flere bøger pr. barn end noget andet sted i verden.
I alt drejer det sig om mere end 50 bøger pr. barn om året, mens tallene for Sverige og Norge er henholdsvis 18 og 15. På den anden side læser danske børn og unge set under ét mindre i deres fritid end både svenske og norske børn.
Samtidig gælder det, at læsekurven i Danmark knækker ved 10-års alderen. Inden da læser danske børn meget og kan fuldt ud konkurrere med børn i andre lande. Men efter den tid falder læseomfanget år for år. Blandt de 9-årige læser 78 pct. jævnligt bøger i deres fritid, de fleste næsten hver dag. For de 15-årige er tallet 40 pct., og kun ganske få læser næsten hver dag. Antallet af børn, som næsten aldrig læser i deres fritid, tredobles fra 9- til 15-års alderen.
Også for børn i andre lande gælder det, at læseomfanget falder med alderen, men det går meget stærkere i Danmark og ikke mindst: Det sker meget pludseligt. Det er der mange forklaringer på, bl.a. at børn i dag meget tidligt vælger eller bliver presset ind i en ungdomsidentitet, og dertil hører ikke læsning i fritiden. Unge har andet at bruge deres »dyrebare tid« på, som en dreng formulerede det i en undersøgelse af unges læsevaner.
Men måske er der også en anden forklaring, som sjældent ofres større opmærksomhed. Der sker nemlig noget andet, der har med børn og boglæsning at gøre i 10-års alderen: De voksne holder op med at læse højt for børnene, både i hjemmet og i skolen! Argumentationen synes at være, at når børnene nu selv kan læse, er der ingen brug for højtlæsning. De voksne har gjort deres pligt nu er det børnenes eget ansvar.
Vender vi tilbage til modsætningen mellem de mange hjemlånte bøger fra bibliotekerne og de faktisk læste bøger, kan vi hæfte os ved, at mens bøgerne på børnebiblioteket udlånes i gennemsnit 2,2 gange pr. år, så udlånes bøgerne på skolebiblioteket kun 0,7 gange. Det skal dog understreges, at skolebibliotekernes samlede bogbestand er fire gange så stor som børnebibliotekernes. Men børn i førskolealderen og på de yngste klassetrin trækker i høj grad læsset, når de mange børnebøger hentes hjem fra bibliotekerne. Og en betydelig del af netop disse bøger lånes med højtlæsning for øje.
Danske forældre har tilsyneladende den opfattelse, at det er både nødvendigt og berigende at læse højt for børn, mens de er små vel at mærke. Og de har fat i en pointe. For udover de mange gode og tætte oplevelser, som gemmer sig i samværet omkring gode fortællinger og gode billeder, så tyder alt på, at børn, hvis forældre virkelig har satset på højtlæsning, senere i livet selv vælger at læse bøger i deres fritid.
Når vi i dag læser højt for børn, hæfter vi os udover selve nærværet ved, at børnene får en oplevelse, at de udvikler deres sprog, at de lærer noget om verden, og at de bliver integreret i det samfund, de er en del af. De bliver delagtiggjort i samfundets grundfortællinger. Og i bedste fald bliver de også udfordret. Når vi vælger bøger til højtlæsning for børn, bør vi nemlig både holde fast og slippe løs.
Holde fast gør vi, når vi læser klassikerne, altså de bøger, som er blevet kanon. Det gælder en lang række oversatte værker som »Alice i eventyrland«, »Peter Pan« og »Peter Plys«, alle hovedværker i engelsk børnelitteratur, samt Astrid Lindgrens fortællinger. Fra den danske kanon er det bl.a. H.C. Andersens eventyr, Christian Winthers »Flugten til Amerika«, H.V. Kaalunds fabler og Krohn-bødrenes »Peters Jul«. Det er her, børn gennem generationer er blevet gjort bekendt med, at det ikke gør noget, at man er vokset op i en andegård, når blot man har ligget i et svaneæg, at »har du en moder, da skøn derpå«, at man kan drukne sin sorg og finde sin trøst »på bunden af sagosuppen«, og at der er al mulig grund til at glæde sig »i denne tid«, for »nu falder julesneen hvid«.
Gennem klassikerne føres vi ind i en forestillingsverden og et sprogligt univers, som vi er fælles om, og som forældre kan bidrage til at fastholde. Det gælder også nyklassikerne fra 1900-tallets midte som Halfdan Rasmussen og Ib Spang Olsens nonsensfortællinger, Jens Sigsgaards og Arne Ungermanns »Palle alene i verden« og Egon Mathiesens billedbøger.
Slippe løs gør vi, når vi trodser trangen til at læse det, der lettest falder os ind, altså børnelitteraturens main stream, og vælger nye og spændende bøger til højtlæsning, især blandt de mange nye billedbøger. Der gemmer sig store oplevelser og store udfordringer i disse bøger. Når jeg bruger ordet »udfordringer«, er det ikke uden grund. Mange forældre vil sikkert være skeptiske over for nogle af disse bøger, som bryder med vante forestillinger om, hvad og hvordan man kan fortælle for børn. Her tre eksempler, alle egnet til højtlæsning for også større børn:
Den første bog er Oscar K. og Dorte Karrebæks tredje bind i serien »De tre« (Dansklærerforeningens forlag) med undertitlen »da Røvlund ønskede sig en negerdreng, men fik en lille autist til halv pris«, og her gætter jeg på, at en del forældre allerede er stået af. Men hold endelig fast! Vi står måske overfor en kommende klassiker. Hovedpersonerne er de to »hårde hunde«, Carlo og Simba, som drager ud i verden for at finde en gave til den tredje hovedperson, katten Røvlund, og det skal være en lille »billig negerdreng«. Da børnehjemmet meddeler, at negerdrenge er udsolgt, vælger de i stedet autisten Niels Ole, som de kan få for halv pris.
Og så er der ellers lagt op til en spændende og tør jeg roligt sige anderledes historie. Hvis nogle stejler på grund af ordet »neger«, kan det oplyses, at dansk børnelitteratur er fyldt med negerdrenge, bl.a. i Jørgen Clevins »Rasmus«, Egon Mathiesens »Fredrik med bilen« og Harald H. Lunds »Elefantens vuggevise«, bortset fra, at pænhedens vogtere i sidstnævnte tilfælde for længst har skiftet negerdrengen ud med en kokosnød.
Det andet værk er »And, døden og tulipanen« (Høst & Søn), tegnet og fortalt af Wolf Erlbruch, som mange vil kende fra en af nyere børnelitteraturs mest solgte bøger, »Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved«. Hans bog om døden handler om en and, som længe har haft »en underlig fornemmelse«. Der er en, der følger efter hende og giver sig til kende som døden. Døden er dog ikke kommet for at hente anden, siger han, men holder sig »bare i nærheden for en sikkerheds skyld«.
Bemærk den snurrige formulering: »sikkerhed« for hvad? Sammen følges de ad, indtil anden dør og sendes ud på sin sidste rejse. Døden står alene tilbage, bedrøvet, »men sådan er livet«. Det er en fortælling om døden som følgesvend og som uomgængelig mere end som trussel.
Det tredje værk er ganske usædvanligt, nemlig Danmarks og måske verdens første sonetkrans for børn, altså femten små digte, hvor det sidste digts linjer udgøres af de første linjer i de foregående 14 digte og med et strengt rimskema. Det er Cecilie Ekens »Mørkebarnet« (Sesam), illustreret af Malene Reynolds Laugesen, på overfladen en fortælling om søskendejalousi, men i virkeligheden handler det om at se, at vi alle har både mørke og lyse sider.
Det mørke barn, som ikke føler forældrenes kærlighed, allierer sig med mørkets dæmoner for at skræmme livet af den lyse søster, som suger al forældrenes omsorg til sig. Men i sidste øjeblik ombestemmer mørkebarnet sig og redder i stedet søsteren. Derefter er intet som før, for forældrene indser, at »to er én der er under samme dyne«.
De tre nævnte titler er unægtelig en anden slags højtlæsningsbøger. Men de hæver sig som ord- og billedkunst for børn langt over den bløde mellemvare. De fortjener at blive brugt og i det mindste afprøvet. Børnene fortjener det! Også de større børn. Så det er forsøget værd, også for mere tøvende forældre, pædagoger og lærere.
Igen: Det handler om børnebøger. Det foregår i Danmark. Og paradokserne må vi leve med. Vigtigst er indsigten i, at forældrene kan gøre en forskel, også når det gælder børns forhold til bøger, ved at læse højt og ved både at holde fast og slippe løs og ved blive ved!