NYT
Fin lille billedbog med en enkel lille historie og pointe
Kloge tanker i klare, runde former
Ingen andre minder om Oscar K. og Dorte Karrebæk - de er helt og aldeles sig selv. I øvrigt er de også i en klasse helt for sig selv.
Oscar K. og Dorte Karrebæk taler med Søren Vinterberg om KNOKKELMANDENS CIRKUS på Bogforum.
Dorte Karrebæk nominated to the Astrid Lindgren Memorial Award 2015
6 stjerner til Knokkelmandens Cirkus!
Biblia Pauperum Nova er en hektisk spirrevip på hundrede spillevende sider, der i en moderne tone appellerer til refleksion over menneskelivet og religionens væsen
Det er ikke første gang Oscar K. og Dorte Karrebæk bearbejder vores indgroede forestillinger om hvad en billedbog er, hvad den skal rumme eller hvordan den skal se ud – og i sidste ende diskuterer hvad børnelitteratur også er. Med knokkelmandens Cirk
ENESTÅENDE, HELSTØBT SKABERVÆRK – Oscar K., Dorte Karrebæk og Høst & Søn har skabt et værk, der lever, ånder og eksisterer i sin provokerende egenart
Vi ser flere og flere eksperimenterende billedbøger, men der er ingen som kommer i nærheden af denne bogs niveau. Her bliver billedbogsgenren virkelig udfordret og resultatet er fabelagtigt.
Mærkelig billedbog er absurd for børn 'Knokkelmandens cirkus' af Oscar K. og Dorte Karrebæk appellerer til fantasien.
Hvis du har 500 kr. at bruge på bøger hele året, så er det den her du skal købe.
SKØN OG MÆRKELIG – FEM STJERNER TIL KNOKKELMANDENS CIRCUS I EKSTRA BLADET
En interaktiv billedbog, der får en iPad til at ønske, at den også var lavet af papir!
IDIOT!
Nu er det nok, stok!
Lektørudtalelse: Nu er det nok, stok!
Gå pokker i vold med sokker fra Knold De små vrøvl kommer med storken i Peter Mouritzens strittende nonsensfortælling ’Nu er det nok, stok!’. Men vrøvlene bliver til tider så forvrøvlede, at de lukker sig om sig selv
Det mener Dagens Nyheter og Aftonbladet: Så här kan man läsa! Så här kan man recensera! Storverk för de små. Här är bilderböckerna som spränger ramarna.
KREATIVT VÆRKSTED PÅ HOVEDBIBLIOTEKET
Värme & humor för nybörjarläsare
En tosset, men interessant bog. Og den er vild!
UDDRAG AF SVENSKERNES REAKTION PÅ EN FANFAR FÖR BILDERBOKEN!
Träfsikker blandning - Allt skildras med en värme som ger fint djup åt humorn
Makkerparret Oscar K. og Dorte Karrebæk har gjort det igen - sammen har de skabt et lille finurligt kunstværk, som fascinerer og rører læseren
And the nominated candidates for THE ASTRID LINDGREN MEMORIAL AWARD 2014 are:
Modigere prosjekt skal man lete lenge etter: Her er en ny bibel for de fattige i ånden.
DONNA
Noe nytt for de fattige i ånden
DONNA
Endnu en skøn billedbog i vanlig høj kvalitet
Dorte Karrebæks festlige graphic novel ”Donna”, der serveres med et stort tegne- og bevægelsesmæssigt overskud, handler grundlæggende om skjulte talenter og om at kunne se dem.
Nordisk Råd lover oscaragtig prisuddeling
Dansk børnebibel er kandidat til Nordisk Råd-pris
Nordisk Råd nominerer Kim Fupz og Oscar K. til ny litteraturpris
DEN USYNLIGE DRENG - en perle i tekst og illustrationer
BIBLIA PAUPERUM NOVA ÅRETS BEDSTE BOGARBEJDE 2012 I KATEGORIEN SKØNLITTERATUR
Bogens store scoop er dog Dorte Karrebæks tegninger. Hvert opslag er et lille selvstændigt kunstværk – hvor børnebogsillustratoren lader sin indre Hieronimus Bosch få frit løb.
Om elefanter og andet hittegods
Økologisk negerdreng
Med snablen i glasset - FEM STJERNER!
Bruger elefanter solbriller?
Et brag af en børnebog - En på alle måder stor oplevelse
Et fint lille mesterværk om elefanter af to af de helt store i dansk børnelitteratur
Håndbog om elefanter er legende vuggesjov
Prisnomineret forfatterpar aflyser dommedag i nyfortolket Bibel
Lille håndbog for elefantelskere - et must i alle hjem med børn
Sælsom historie i et bizart kaninunivers
Prisbelønnet forfatter begejstrer så kaninørerne blafrer
Her er de nominerede til Politikens Litteraturpris 2012
Vorherre lurer i Dalgaards og Karrebæks billedbibel - Oscar K. og Dorte Karrebæk er nomineret til Politikens Litteraturpris 2012.
Dajli’ dam’, dajli’ dam’
Dorte Karrebæk modtager Dansk Boghåndværks pris for børne- og ungdomsbøger 2011
Dorte Karrebæk får livsvarig ydelse fra Statens Kunstfond
Nyfortolket Bibel er næsten ufejlbarlig - fem hjerter og én til Gud!
Dorte Karrebæk tegner, så det er en lyst
Inga sockrade piller i illustrerade klassiker - Den är inte för alla, men kanske just för dig?
Livets guddommelige teater
Bibelen som absurd teater
Fantastisk kættersk
Biblia Pauperum Nova. Fantastisk gendigtning. Intet mindre. Rablende og fremragende.
Det bliver simpelthen ikke mere genialt, når talen falder på litteratur til de yngste!
FORBU'T FOR BØRN - Sproget i alle tre bøger er godt, og der er mange finurlige intra- og intertekstuelle henvisninger, der kan fanges af både børn og voksne.
Flotte lektørudtalelser til tre nye bøger i serien FORBU'T FOR BØRN
Den store historie spilles, gennemhulles og afmonteres for at bryde frem på ny i ord og illustrationer - i ånd. Det er skævt og sjovt, dybt og alvorligt. Overrumplende og rigt.
Jeg har svært ved ikke at bladre bogen igennem igen og igen ...
Åndløs åndrighed
Jesus som teater - Nyt fødes af gammelt - 5 stjerner til Biblia pauperum
Idiot! er noget af det smukkeste og mest bevægende litteratur jeg nogensinde har læst
Hvilken herlig bastard
NYT FRA WARSZAWA
DR KULTURNYT fra Bogmessen
Bøger for børn er ikke for sarte sjæle
Nu har de slagit till igen med att drastiskt, mustigt och levande återberätta Shakespeares Hamlet och Voltaires Candide eller optimismen.
HØR UDDRAG AF LEJREN PÅ SVENSK
Hæng på, for guds skyld og for din egen. Den er et mageløst bekendtskab.
Alle fem bind fremragende
All heder åt Daidalos för dessa illustrerade och omarbetade versioner av Hamlet och Candide – det är en storslagen idé och en beundransvärd ambition
Det er en vidunderlig smuk bog om det at være anderledes
Nytolkad Candide bättre än Hamlet
Sällsynt fräck Hamlet
Chandlers Den store søvn. Både stemning og persontegning er på fornem vis bevaret i den bearbejdede version, der med tekst af Oscar K. og illustrationer af Dorte Karrebæk er udkommet i serien Illustreret Verdenslitteratur.
Flot arbejde på alle planer
En omskakande läsning!
Syret, sjovt og saftigt. Oscar K. når han er bedst.
Værket er fremragende genfortalt af Oscar K. og rigt illustreret af Dorte Karrebæk i en intens stil, som atmosfærisk sender vink til amerikanske Hopper og Lempickas art deco-stil
THE ASTRID LINDGREN AWARD 2012
DANMARK FLOT REPRÆSENTERET PÅ INTERNATIONAL ILLUSTRATORSEMINAR
"Sjaskcharmerende" og "knusdejlig"
Per Prik
MONA af Dorte Karrebæk
Liv, død og boller i karry Der er både par(adis)drømme og mere jordnære følelser på spil i to nye danske billedbøger, som med humor og poesi har fint fat i hverdags-livets såvel store som små udfordringer
Mona – en anderledes heltinde - Anmelderen giver fem ud af fem kamptegn
Graphic novel til kvinder vinder i det lange løb
Åh Mona, Mona, Mona! - 5 ud af seks stjerner i Berlingeren
Billedbogsforfatter: »Den her bog er vist ikke for børn«
LEJREN
Allvar dominerar när kritiker väljer årets bästa barn- och ungdomsböcker
WEEKENDAVISENS LITTERATURPRIS
Karsk, djærvt og folkeligt
ASTRID LINDGREN MEMORIAL AWARD 2011
Den bedste af alle verdener
IDIOT!. Första reaktionen: Vem ska läsa det här?
GODT DESIGN
MØD DORTE KARREBÆK I VITA PÅ P1 MANDAG den 14. juni kl. 11.30 og igen MANDAG den 21. juni kl. 11.30
Vårens mest intressanta bilderbok medvetet utmanande
Dorte Karrebæk: Den sorte bog – om de syv dødssynder
HØR INTERVIEW MED DORTE KARREBÆK OG OSCAR K. I SKØNLITTERATUR PÅ P1
Tale ved prisoverrækkelsen i Kunstrådets konkurrence ”Den illustrerede bog”.
Hur långt får man gå?
Hallå normal! Idiot anropar!
Djärv bilderbok om ett barn som inte faller inom normen Relaterat
Ett allkonstverk i stil med Hasse Alfredssons ”Den enfaldige mördaren”
100.000 TIL DORTE KARREBÆK OG OSCAR K.
"Poetisk, vild, svår, modig!"
Årets kulturgärning!
IDIOT! - Jag läser den med hän­förelse och förtvivlan. För den är gripande och skrämmande.
Børnebilledbogen - indblik og udsyn
Oscar K. och Dorte Karrebæk: ”Idiot!” - Litteraturrecension i Dagens Nyheter
Bøger man ikke kan komme uden om. De skal simpelthen købes.
SMUK OG OPLYSENDE BOG OM BØRNS BILLEDER - FEM STJERNER I POLITIKEN
Smukt og provokerende
BLØDE PAKKER FORBUDT! - Skønlitteratur på P1
Skæv, sjov og sørgelig historie om at vokse op med en nøgen mor og en far der engang var frihedskæmper
EN LETLÆSNINGSBOG SOM SAMFUNDSKRITISK!
HAMLET - flot, uhyggeligt og godt gennemført
MERE AF DEN SLAGS af Bent Rasmussen i Skolebiblioteket
Tale til BØFA-prisen 2009 - af Anne Christine Seidelin, formand for BØFA
Børnebibliotekarernes kulturpris 2009 til Dorte Karrebæk og Oscar K.
De bedste? Hvilke nulevende danske børnebogsforfattere kan betragtes som de bedste?
Et absolut must til hylden med højtlæsningsbøger
Hamlet - Suverænt af Oscar K & Dorte Karrebæk
FOR BØRN - Fem hjerter til SKOT i Politiken
Det her er en vigtig børnebog. Den er noget af det bedste, mest modige og anderledes jeg længe har set
Ny Hamlet er helstøbt og moderne Mangetydigheden er flot forankret i Oscar K.'s og Dorte Karrebæks yderst vitale nutidsgendigtning af Shakespeares 'Hamlet'
Dorte Karrebæk er ikke alene en strålende illustrator, hun er også en original forfatter
Humoristisk, udfordrende og forunderlig læsning i børnehøjde
Helstøbt succes, illustrationer og tekst går op i en højere enhed, hvilket også Shakespeare ville være enig i
Hamlet som autonom og Ofelia som Susanne Lana
KARREBÆK KAN - 5 stjerner i berlingeren
Hamlet i cowboydrenge og solbriller
Hamlet-illustrationer udstilles i Hillerød
Verdenslitteratur for folkeskoleelever
ILLUSTRERET VERDENSLITTERATUR
STIKKE AF OG PÅ
BARNBÖKER MED DÖD
ÅRETS BEDSTE BOGARBEJDE 2008
Internasjonale Ungdomsbiblioteket gratulerer!
FEM STJERNER TIL "IDIOT!" I FYNS STIFTSTIDENDE
Jeg græd, da jeg læste bogen
IDIOT! FÅR FEM STJERNER AF SEKS I BERLINGEREN
Smuk bog om det anderledes
Den sidste nadver på bænken sammen med en gråspurv er uforglemmelig.
IDIOT! - Jeg tror aldrig, jeg vil glemme den
MÅSKE ÅRETS BEDSTE OG SMUKKESTE BILLEDBOG
Børnelitteratur – orn’lig syg sjov
JESUS KAN (HELLER) IKKE FÅ ARMENE NED
"DEN SORTE BOG" til Korea
FROM ALL OF US TO ALL OF YOU
DERES HELT EGEN BOG
Hvorledes det gik til, at 3. klasse fra Vestre Skole i Svendborg, kom til bogmesse og blev en del af en kulturbegivenhed.
DE BEDSTE BØGER I 2008
DRENG PÅ VRANGEN - intens og nådesløs sprogtone
Lektørudtalelse "Du er så fuld af løgn, Otto!"
To garvede fortællere har skrevet eventyrlige skrøner
En herlig samling historier
Levende letlæst sprog understøttet af flotte finurlige illustrationer
KATTEN MED DE FIRFARVEDE POTER
SÅ ER DANISH LITERARY MAGAZIN PÅ NETTET
Danskere nomineret til kæmpepris
Sara Nørholm i Kristeligt Dagblad: Ualmindelig smuk i beskrivelsen af døden og det liv, det er godt at leve sammen med andre.
DET HER ER HALLDÓR
Politiken Opinion: GRÆNSER FOR GRU af Lise Garsdal
Drengesind, drengestreger og skæve smil. Vi kommer godt omkring i sindets og tilværelsens mange tonearter i en række nye danske billedbøger - 29. Juli 2008 - Af: Henning Mørch Sørensen
BERLINGSKE: ADIOS TIL DE TRE
MÅNEDENSS BEDSTE BØGER - WEEKENDAVISEN
RESULTATET ER FORMIDABELT!
Hurtige Henning Historier
Det er forbløffende, grænseoverskridende morsomt, indimellem morbidt, men altid skånselsløst barnligt.
SKINGRENDE SKØR OG SKÆV BØRNEBOG - KENNETH JACOBSEN BØYE i NORDJYSKE
FÆNOMENET K.
SEKS UD AF SEKS STJERNER til DE TRE NR. IV på KULTUNAUT
HENNING OG BURKAEN
HURTIGE HENNING HISTORIER
Tylsskørt og burka - Oplæsning. 1/2god, lidt ordinær prinsessebog af Iselin C. Hermann og helgod kryptisk børnebog af Oscar K.
Månedens SuperDuper Kauldborg bibliotek
Døden som drivkraft for kærlighed og vrede
HOTEL BLÅLYS - GODT GÅET!
NÆNSOM OG SMUK!
Døden kommer med børnebogen
Humoren skal jo have en årsag
GRÆNSERNE FLYTTES I TEKST OG TEGNING I NYE BØGER FOR BØRN
EN HJERTEVARM HISTORIE, DER GRIBER LÆSEREN
EN SYNGENDE BEDEMAND
EN SMUK OG SØRGMUNTER HISTORIE
BØRNENES BEDEMAND
UHYRET I SKOLETASKEN
STRÅLENDE, VELDREJET OG VELLYKKET SERIE
HERLIGT!
BØRNEBIBLIOTEKET- Bentes Læsetips oktober 2007
Lektørudtalelse - HOTEL BLÅLYS
The Astrid Lindgren Award 2008
Mordet på den tyrkiske grønthandler
Kassen fuld af synd - Dorte Karrebæk DEN SORTE BOG - OM DE SYV DØDSSYNDER
Anmeldelse i Folkeskolen
MODERNE DYREFABLER AD LIBITUM af Henning Mørch Sørensen, INFORMATION
RØVLUND VAR VED AT LAVE AFTENSMAD
Godt man er et menneske - af Mai Misfeldt - 6 stjerner af 6
Læs højt og bliv ved! af Torben Weinreich
BILLEDBRAG af Karin Sönsthagen - 5 stjerner af 6
Av, for sagomel / Hest & Hund
UDEN HUNDESNOR
Lektørudtalelse - DEN SORTE BOG
Lektørudtalelse - MARLOW 1
Ung detektiv på Vesterbro
Fra insektforskningen
Gø eller dø!
Detektiv på 13 - Oscar K. og Dorte Karrebæk PHILIP E. MARLOW - MORDET PÅ DEN TYRKISKE GRØNTHANDLER
Dorte Karrebæk deltager i Illustrators Exhibition i Bologna
Nominering
websiden er i øjeblikket under opdatering.
Noe nytt for de fattige i ånden

Af Geir Gulliksen Barnbokkritikk.no
Du kommer på at du vil lage en bok om Jesus. En personlig og fri versjon av Bibelen, eller deler av den, og særlig historien om Jesus. Men hvorfor vil du det? Det vet du ikke ennå, eller jo, kanskje, men vent, det kommer.
For du vil ikke at det skal være en vanlig bok. Du kjenner til såkalte fattigmannsbibler som ble laget fra 1200-tallet av, de som fikk stor utbredelse med nye trykketeknikker utover på 1400-tallet. De såkalte Biblia Pauperum var illustrerte bøker der tekster fra det gamle testamentet ble stilt sammen med tekster fra det nye testamentet; det skulle vise at det som var varslet i de eldste tekstene faktisk også fant sted i de nyere tekstene. Hver side skulle handle om én bestemt hendelse i livet til Jesus, med tegninger og håndskrevet tekst rundt. Og du bestemmer deg for å lage en moderne versjon av en fattigmannsbibel – de ble ikke egentlig laget for fattige, forresten, ordet pauper handler om å gi avkall på penger og makt for å leve litt mer som Jesus, og dette bruker du på din egen måte; du lager en bok for unge lesere. Eller gjør du det?
I hvert fall lager du en moderne historie om Jesus. Men hvorfor?
Kanskje på grunn av det eksistensielle alvoret i materialet, og den svimlende poesien i det. Fortellingene om Jesus handler om det menneskelige, men også om grensene for det menneskelige. De kan leses som litteratur, skjønnlitteratur, de beskriver en akutt eksistensiell ensomhet. Men de kan også leses som religiøse tekster, eller såkalt hellige tekster, som ikke skal tolkes litterært eller personlig, og som ikke uten videre er åpne for nytolkning, men som skal leses ut fra dogmatisk utmyntede konvensjoner. Religiøse tekster skal ikke leses for at leseren skal oppdage noe nytt i seg selv. De skal leses som kodete lovtekster, som oppdragelse, som moralske trafikkskilt.
Og er det ikke slik at religiøse tenkemåter begynner å hevde seg igjen, at antall troende i verden øker? Det innebærer i så fall at religiøse fortellinger oftere blir brukt politisk, ettersom kirkedannelser og religiøs aktivitet alltid på en eller annen måte er politiske. Og når de religiøse tekstene ikke leses som litteratur, betyr det i siste instans at de ikke får lov til å være levende, at de ikke får lov til å bli brukt av hver og en på selvstendig måte, men at de blir brukt som instrumenter for politisk makt.
Den boken du skriver vil noe annet. Den handler om en ganske utslått og søkende Jesus, en som ikke vil ha makt over andre, og som ikke vil at andre skal ha makt over ham. Og kanskje er det de som ikke søker makt over andre som er svake i ånden.
Men hvordan er det mulig å fortelle en historie om Jesus om igjen nå, som litteratur? Du begynner å tenke på en teateroppførelse, en slags amatøroppsetning. Og den ideen viser seg å være, hva skal vi si, relevant: Om og om igjen har juleevangeliet blitt fremført som skuespill av lydige barn i kristne klasserom over hele verden.
(Se der, en tykkfallen Josef i høyhalset genser, han er vettskremt og snubler i kulissene hver gang han beveger seg over gulvet. Og en Maria med tannregulering, hun fremsier alle replikkene feilfritt og metallisk, uten å ane hva ordene betyr, fordi det hun sier ikke angår henne. Og engelen Gabriel med åpen fuktig munn, han skjeler litt, han er våt på trøyelinningen fordi han sikler, og på hodet har han en høy og litt tåpelig papirhatt.)
Du bestemmer deg for at de som skal spille i den forestillingen er de som henger litt etter, de som ikke helt når opp, de som kalles åndssvake. Det heter ikke åndssvake lenger, forresten, men du kaller dem åndssvake likevel, det plasserer seg så fint i forhold til de ordene Jesus sier i Bergprekenen: «salige er de fattige i ånden for himlenes rike er deres». Og du vet at det kan diskuteres hva fattig i ånden betyr, og du tenker deg at på samme måte kan det diskuteres hva åndssvak betyr, om det er å være svak av for mye eller for lite ånd, for eksempel.
Så hva har du nå? Du har historien om Jesus spilt av åndssvake barn på et lite teater, og du tenker deg nå at hver bokside er en slags scene, og slik ligner den også på boksidene i middelalderens illustrerte fattigbibler.
Og du er forfatteren Ocar K., som skriver teksten til denne boken, og du er tegneren Dorte Karrebæk, som lager illustrasjonene i den. Og du som er forfatteren Oscar K, skriver regitekster som skal trykkes i boken som en slags åpne anvisninger til tegneren. Og du som er illustratøren Dorte Karrebæk, tegner i direkte og ganske fri dialog med regitekstene. En regitekst kan for eksempel lyde sånn:
En lille åndssvag dreng, der skal spille Gabriel, har besvær med at holde balancen med de kæmpemessige teatervinger, han får spændt på – han falder, byggemændene hjælper ham op.
Regitekstene antyder altså hvordan boken har vært tenkt, og hvordan den blir til. De er lekende, ofte poetiske, og de representerer bare ett av minst fire fortellernivåer i denne boken. Neste nivå er sitater som blir spredd utover i tegningen – sitater fra Bibelen, men også fra Shakespeare, og fra Molière, og fra Kirkegaard og Nietzsche og Laxness og en hel del tull og tøys, som du tar med av grunner som ikke alltid er like lett å forstå, som Bill Clinton og Anders Fogh Rasmussen, eller fra Olsenbanden-filmer, men altså mest fra Bibelen, fra Bergprekenen og Salomos Høysang og en hel del andre bibelske bøker. Sammen med sitatene skriver du noen replikker til de som opptrer på scenen.
Men det tydeligste nivået i fortellingen er tegningene. Illustrasjonene er storslåtte, sammensatte, myldrende av desperat liv. Du tegner med en teknikk som delvis minner om de gripende portrettene av mennesker og dyr fra nyere nordisk barneboktradisjon, men med en råere og ledig strek fra grafiske romaner for voksne, men også med mer maleriske, visjonære tablåer, der dyreskikkelser og kuttekledde figurer hilser presist og illevarslende til groteske skikkelser hos Hieronymus Bosch. Det er rått og ekspressivt og med mange groteske skikkelser. Men fargene er duse, avblekede, som om de var blitt malt på mur.
Illustrasjonene, replikkene og sitatene fyller den ene siden i oppslagene, og på motstående side står regiteksten og en liste over hvor sitatene kommer fra. Her står også fortellingen som ligger til grunn for teateroppførelsen, selve hovedteksten. Den består ofte av lett bearbeidete bibelsitater, men også av en mer umiddelbar fortelling på nåtidsnivå. Midt i forestillingen skriver du for eksempel inn en pause:
I pausen sat Jesus lidt for seg selv og bladrede frem i sit rollehefte: «Gud vet hva min far i himlen har tænkt sig med det her teater ….» mumlede han. Den næste scene var verdensdommen, den havde han nogenlunde styr på, men jo mere han læste, jo skrækkeligere var dét, der skulle ske.

Og på neste oppslag en tekst med tittelen Forudsigelsen: «De andre hyggede sig i pausen, drak en kop kaffe og lærte de sidste replikker udenad. Så siger Jesus: «Ved I, at jeg skal korsfæstes i anden akt?» Næ, det vidste de ikke. «Men det skal jeg» … Da blev de meget bedrøvede.»
Disse to tekstene er jo ganske avspente og umiddelbare skisser som beskriver en tenkt amatørforestilling, eller hva? Men mange av de andre hovedtekstene ligger så nær originalen i Bibelen at det tok litt tid før jeg oppdaget hvor kompleks boken var. Oppslagene inneholder så mange nivåer at jeg måtte velge, og første gang jeg leste boken, valgte jeg å lese hovedtekstene i sammenheng først. Det var et feilgrep, det var som å lese en forenklet og bare en anelse fordreid gjenfortelling fra Bibelen.
For først da jeg begynte å se oppslagene i sammenheng, så jeg hvordan illustrasjonene arbeider inn i og gjennom regiteksten og sitatene og hovedteksten, og først da forsto jeg hvordan boken arbeider i dybden, assosiativt utforskende. Tablåene er viktigere enn fremdriften. De belyser materialet subjektivt og fritt mer enn å fortelle den kjente historien en gang til.
For min del skulle jeg ønske at særlig regiteksten hadde fått litt større plass, typografisk, på sidene. Eventuelt skulle jeg ønske at hovedteksten var enda mer selvstendig i forhold til bibelens fortellinger. Jeg lurer på hvordan denne boken ville blitt hvis hovedteksten hadde hatt en sterkere episk kraft, en indre nødvendighet på nåtidsnivået? Likevel er jeg svak for hvor komplekst boken utforsker materialet, hvordan hver side blir en skisse til en teaterscene og samtidig en slags moderne altertavle, et bilde du fordyper deg i uten tanke på hvor det befinner seg i forhold til de andre oppslagene.
Slik blir dette en bok som verken kan leses hurtig eller langsomt. Den bør vel heller leses i sin helhet først og deretter studeres. Særlig bildene tåler å bli sett igjen og igjen. Men det er vanskelig å se hvem den egentlig er skrevet for. Jeg ser at dette går igjen i kommentarer til noen av de andre bøkene som du, Oscar K, og du, Dorte Karrebæk har laget sammen; at det er uvisst om bøkene egentlig er laget for barn eller ungdom eller voksne. Og det er i dette tilfellet en god ting, fordi Biblia Pauperum Nova helt tydelig er en av de bøkene som skal skape sin leser mer enn å forme seg etter en på forhånd antatt og på forhånd konstruert litteraturkonsument.
Og grunnen til at jeg henvender meg direkte til deg er at jeg prøver å sette meg i ditt sted, jeg prøver å forstå hva som var intensjonen, grunnen til at du og du ville skape denne historien. Den leseren som tror at hun eller han forstår hvorfor noe er laget, har jo en følelse av mestring, av overtak og suverenitet i forhold til materialet. Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på hvorfor. Hvorfor? Jeg er slett ikke sikker. Men hvordan er kanskje mer enn nok.
• Biblia Pauperum Nova er nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris, som deles ut for første gang i 2013. Barnebokkritikk skal anmelde alle de nominerte til den nye prisen.
• Les mer om prisen og de nominerte her.
Denne anmeldelsen ble opprinnelig muntlig fremført av Geir Gulliksen på et seminar på Schäffer-gården 17. september.